Hry a obrázkové aktivity

Úvod Články

Testy paměti

aneb Dobře utajené procvičení slovíček



29. 4. 2018 | Aktualizováno 25. 3. 2022 Iva Svatoňová | Hry a obrázkové aktivity

 


V dnešním článku jsem pro vás sepsala 3 typy herních aktivit, které můžeme v jazykové výuce vydávat za "testy paměti". Všechny studenty bude zajímat, jak na tom jsou, a toho, že si při tom zopakují slovní zásobu, a dokonce i gramatiku, si ani nevšimnou.


Paměť

      Zdroj: Fotka od hainguyenrp z Pixabay (CC 0)



1. Klipartový

 

K této jednoduché aktivitě stačí vybrat soubor klipartů (nejlépe 12-20), které už studenti dokážou pojmenovat. Z těchto obrázků připravíme jeden větší plakát nebo „slide“ na interaktivní tabuli. K vytvoření slidu stačí jakýkoliv program, do kterého můžeme vkládat obrázky (Malování, Canva nebo třeba Inskape).


Výslednou koláž ukážeme studentům na 30-60 sekund. Čas zvolíme podle počtu motivů a věku studentů. Jejich úkolem je zapamatovat si toho co nejvíc a vše zapsat na papír. Začít psát můžou až po tom, co koláž zakryjeme. Pokud to pojmeme opravdu jako test, připravíme si i hodnocení pro jednotlivé výsledky. V případě soutěže vyhrává ten, kdo si zapamatoval největší počet slov.

Tato hra se dá hrát i v týmech. Po prohlédnutí koláže sepíše každý tým vlastní seznam.

 

Test paměti




2. Scéna


Tato aktivita se skvěle hodí pro procvičování frází a slovní zásoby, která je obvykle spojena s vyjadřováním místních vztahů. Pro tento záměr využijeme složitější obrázky, tzv. scény. Jsou to kresby nebo fotografie, které zachycují lidi a věci v určitém prostoru. Studenti si během časového limitu (opět doporučuju 30-60 sekund) musí zapamatovat nejen jednotlivé prvky obrázku, ale také jejich polohu a případně i kvalitu. Po zhlédnutí scény se ji pokusí celou popsat. Druhou možností práce se scénou je kvíz. Učitel si připraví několik otázek a studenti na ně odpovídají. Kdo zodpoví správně nejvíc otázek, vyhrává.


Kuchyně


Tip: Tento "test paměti" dělám se studenty vždy, když máme téma "bydlení". Studenti mají 30 sekund na to, aby si obrázek dobře prohlédli. Poté ho schovám a pokládám studentům (začátečníkům) těchto 7 otázek:


1. Jaká místnost byla na obrázku?

2. Kde byla lednička - vlevo, nebo vpravo?

3. Jakou barvu měla kuchyňská linka?

4. Bylo na hodinách 10 hodin?

5. Kolik zvířat bylo na obrázku?

6. Co stálo na okně?

7. Kde byla mikrovlnná trouba? 

 


3. Test s obrázkovými kartami aneb Kartičková kimovka

 

V menší skupině studentů je možné pro tuto aktivitu využít i flashcards nebo obrázkové pexeso. Karty se rozloží obrázkem nahoru před studenty na zem / na stůl a po určitém čase se zase seberou. Učitel je však tentokrát opět rozloží před studenty, ale jednu kartu nechá otočenou obrázkem dolů. Úkolem studentů je vzpomenout si, který obrázek chybí. Kdo jako první uhádne, kartu si ponechá. Poté se karty opět seberou a nově rozloží, ale zase bude o jednu kartu méně. Tak můžeme pokračovat dál. Vyhrává ten, kdo během hry posbírá nejvíce karet.


Tuto hru můžeme zpracovat i digitálně pro interaktivní tabuli či pro použití v online výuce. Připravíme si prezentaci, na jejímž prvním slidu bude zhruba 15 obrázků. Na druhém slidu jich bude už jen 14, jeden smažeme. U menších dětí necháváme obrázky na stejném místě, u starších studentů je můžeme pro ztížení hádání přeházet. Kdo uhádne, jaký obrázek na druhém slidu chybí, má bod. Poté ukážeme třetí slide se 13 obrázky a opět se hádá, který obrázek zmizel.



 

tipTip: Po aktivitě může následovat diskuze o tom, jak paměť trénovat.

Jakými způsoby se studenti učí například slovíčka?

Co se jim osvědčilo?

 

 



Dárky ke stažení

Test paměti

Test paměti - 17 objektů

ve formátu PDF

ve formátu PNG

   
Test paměti 2

Test paměti - 20 objektů

ve formátu PDF

ve formátu PNG

   
Test paměti 3

Test paměti - scéna

ve formátu PDF

ve formátu PNG

 



Copyright 2016 - 2022 © obrazkyvevyuce.cz