OBRÁZKOVÝ NEWSLETTER
Uvítací balíček s 20 PDF ihned ke stažení a porce obrázků na konci každého měsíce. Úplně zdarma.
Tato stránka je chráněna službou reCAPTCHA. Zjistit více.
Informace získané prostřednictvím Google reCAPTCHA podléhají Pravidlům ochrany osobních údajů a Smluvním podmínkám společnosti Google a používají se všeobecné bezpečnostní účely (nepoužívají se na přizpůsobenou reklamu společnosti Google)

Když jsou obrázky hned dva

Úvod Články

Když jsou obrázky hned dva


29.10.2017 | Iva Benediktová

 


Dvojice obrázků nabízí obrovský prostor pro komunikaci, a proto jsou už dnes běžně využívány v ústních či písemných částech jazykových zkoušek. Proto je dobré občas zařadit práci s nimi do běžné výuky a připravit tak studenty na to, co je možná jednou bude čekat. Nejlepší volbou pro práci s dvojicí obrázků jsou scény - tedy komplexní pohledy, které znázorňují lidi, věci a jejich reálné umístění v prostoru (např. pohled na zalidněnou pláž, interiér restaurace nebo školní třídy). Mohou to být fotografie či kresby. Pokud sáhnete po kresbách, měly by být oba obrázky kresleny stejným stylem, aby rozdílná stylizace neztěžovala práci. U fotografií tento problém naštěstí odpadá, jsou i lépe dostupné (tipy, kde dobré fotky vzít, najdete v tomto článku).


Obrázky vlastně nemusejí být ani dva, ale klidně tři nebo čtyři. Mohou být téměř identické, mohou jen znázorňovat stejné téma, obsahovat podobné věci nebo být naopak úplně odlišné. Obrázky může do dvojice připravit učitel, nebo nechat studenty si obrázky vybrat / vylosovat. Vše záleží na vašem záměru.


3 možné přístupy k práci

Práce s dvojicí obrázků se může odvíjet 3 hlavními způsoby.

Jednotlivé přístupy můžeme kombinovat nebo se zaměřit jen na jeden z nich.

Vše si ukážeme třeba na těchto dvou fotografiích na téma Dovolená:


dvojice obrazku

   Zdroj obrázků: Pixabay.com (licence CC0)


 

1. faktický popis každého z obrázků

- držíme se pouze toho, co je na nich znázorněno

Co vidíme na prvním obrázku?

Co vidíme na druhém obrázku?

Co je vlevo / vpravo? Co je v popředí / v pozadí?

Co je na prvním a na druhém chybí?


Např.: "Na prvním obrázku jsou dvě mladé ženy, které leží na pláži u moře. Mají na sobě černé plavky, leží na barevných ručnících a jedna drží v ruce láhev. Druhá láhev a plechovka jsou postaveny v písku. Nad nimi je modrá obloha a mraky.

Na druhém obrázku je mladá žena v černém klobouku, bílé košili a černém topu nebo šatech. V ruce drží fotoaparát a právě teď něco fotografuje. Za ní je pohled na nějaké historické město s červenými střechami. Vpravo za ní je velká stavba s věží, možná kostel. V pozadí je patrné moře. Je krásné počasí, svítí slunce."

 

 

2. srovnání tematiky

- popisujeme to, co podle našeho názoru zachycuje obrázek jako celek,

právě v protikladu ke druhému obrázku

Co představuje první obrázek? Jaké téma? Jaký přístup?

Co představuje druhý obrázek? Jaké téma? Jaký přístup?

V čem se liší? Co mají společného?

Jaké jsou výhody nebo nevýhody jednotlivých přístupů?


Např.: "Obě fotografie zachycují dva typy dovolených. Na prvním obrázku je typická dovolená u moře, kdy ležíme na pláži, opalujeme se a odpočíváme. Na druhém obrázku je aktivní dovolená, kdy cestujeme, poznáváme nová místa a navštěvujeme památky."


 

3. subjektivní pohled mluvčího

- mluvčí vyjadřuje svůj názor a obhajuje svůj výběr

Který obrázek se mi víc líbí?

Který pohled na toto téma je mi bližší a proč?

Kde bych chtěl být?


Např.: "Já bych si určitě vybral ten druhý typ. Miluju cestování a nevydržel bych celý týden jen ležet na pláži. Také rád fotografuju a zajímá mě historie."



Příklady výukových aktivit

Výše popsané přístupy využijeme ve spoustě aktivit, díky kterým procvičíme komunikační dovednosti. Výběr je jen na vás...


1. Řízený dialog učitele a studenta nad obrázky

- využívaný mimojiné právě u jazykových zkoušek


2. Dialog mezi dvěma studenty

- každý z nich zastává názor jednoho z obrázků a snaží se druhému vysvětlit pozitiva

- úkolem může být i domluvit se na jedné variantě


3. Procvičení slovní zásoby

- brainstorming - studenti zapisují slova, která je při pohledu na obrázky napadla; poté je mohou použít ve větách

- slova může zadat i sám učitel, studenti pak vybírají ta, která se hodí k prvnímu nebo druhému obrázku


4. Téma pro esej

- dvojice obrázků může být i originálním zadáním písemné práce, úvahy

- obrázky nemusíme tisknout pro každého studenta,

v případě školní práce je promítneme na interaktivní tabuli,

v případě domácí práce pošleme mailem, sdílíme na sociální síti, na webu apod.


5. Doplněk k textu nebo poslechu

- obrázky mohou zastupovat ilustrace k psanému nebo slyšenému textu

- úkolem studentů pak bude vybrat ten z obrázků, který textu více odpovídá



tipTIP: Vždy je dobré předem určit, k jakému tématu se mají obrázky vztahovat.

Někdy stačí jen změnit téma a dostanete u stejných fotografií úplně jiný výsledek.

Jedna fotografie se tak může využít pro nejrůznější témata.


dvojice obrazku

   Zdroj obrázků: Pixabay.com (licence CC0)

Například u těchto dvou obrázků se nabízí témata: profese, muži vs. ženy,

charakteristika člověka nebo oblečení.



Samostatný článek si pak určitě zaslouží speciální obrázkové dvojice,

a to obrázky lišící se například jen v 10 rozdílech. Ty se sice shánějí hůře,

ale i s tím vám někdy příště poradím :-)


Bonus ke článku:


dvojice obrazku



  2 konverzační karty s tématy "dovolená" a "sport"







Copyright 2016 - 2024 © obrazkyvevyuce.cz