Flashcards: Hra na potápěče
Flashcards: Hra na potápěče
1. 7. 2025 | Iva Svatoňová | Hry a obrázkové aktivity
Dnes vám představím zajímavou hru, ve které opět využijete svoji sbírku obrázkových kartiček. Je vázána na určitý prostor a kromě učebny se skvěle hodí také ven na zahradu nebo dvorek apod.
Příprava
Kromě prostoru a kartiček budeme potřebovat ještě tužku a papír pro každý tým dvou až tří hráčů. Pro tuto hru určitě využijeme kartičky s mořskou tematikou, ale hodí se i oblečení, nábytek, dopravní prostředky nebo další věci denní potřeby. Vybereme cca 20 kartiček, které rozmístíme po prostoru obrázkem nahoru. Některé můžeme schovat na méně nápadných místech – do stolu, na poličku, pod židli, venku pod keř, za lavičku apod. Hráči jsou zatím mimo daný prostor a rozdělí se ideálně do trojčlenných „průzkumných“ týmů. Kapitán z každého týmu dostane papír a tužku.
Průběh hry
Daný prostor je „moře“ a hráči jsou potápěči, kteří musí prozkoumat mořské dno. V prvním kole jde na průzkum jeden hráč z každého týmu. Ostatní hráči zůstavají „na pevnině“. Potápěči mají na průzkum pouze 3 minuty, na tolik času jim stačí kyslík v dýchacím přístroji. Během těchto 3 minut musí prozkoumat prostor, najít a zapamatovat si co největší počet obrázků. Po 3 minutách se musí vrátit ke svému týmu a vše, co si zapamatovali napsat na papír. Když jsou hotovi, jdou na průzkum druzí členové týmů, kteří mají také 3 minuty na svůj průzkum. Po vypršení času zkontrolují seznam slov svého týmu a mohou ho doplnit o slova, která si zapamatovali navíc. V posledním kole jdou na průzkum kapitáni a mají taktéž 3 minuty, během kterých mohou najít i kartičky, které jejich spoluhráči mohli přehlédnout. Úkolem hráčů je tedy sepsat co nejvíce slov, která byla prezentována na obrázkových kartičkách.
Pro zpestření (zejména u menších dětí) můžeme přidat i další potápěčské atributy, respektive rekvizity možno i své výroby – brýle, šnorchly, baterky, hráči můžou také předstírat, že plavou ve vodě.
Během hry se procvičí nejen slovní zásoba, ale rozvíjí se i schopnost zapamatování a kooperace. Na seznamu pracují všichni 3 členové týmu najednou, společně opravují chyby, mohou si i pomoct při hledání správných slovíček. Vyhrává tým, který správně napíše největší počet slov.
Navázat můžeme diskuzí o tom, co ze zobrazených věcí do moře patří a co nikoliv. Můžeme také ještě víc potrápit paměť popisem, kde přesně se „v moři“ dané věci nacházely.
Tip na knížku
Inspiraci pro tuto hru jsem našla v knížce Hry na rozvoj verbální komunikace od Petra Staníčka (Grada, 2020). Autor, který se věnuje zejména logopedii, zde představuje hry pro rozvoj řeči a správné výslovnosti. Já jsem si potápěče upravila spíše pro výuku cizího jazyka. Jinak ale knížku určitě doporučuji :-)