OBRÁZKOVÝ NEWSLETTER
Uvítací balíček s 20 PDF ihned ke stažení a porce obrázků na konci každého měsíce. Úplně zdarma.
Tato stránka je chráněna službou reCAPTCHA. Zjistit více.
Informace získané prostřednictvím Google reCAPTCHA podléhají Pravidlům ochrany osobních údajů a Smluvním podmínkám společnosti Google a používají se všeobecné bezpečnostní účely (nepoužívají se na přizpůsobenou reklamu společnosti Google)

Hry a obrázkové aktivity

Úvod Články

3 obrázkové deskové hry pro výuku jazyků

+ 5 hracích plánů ke stažení + 9 variant her


24. 1. 2018 | Aktualizováno 9. 4. 2022 Iva Svatoňová  |  Hry a obrázkové aktivity

 

Hry jsou jednou z nejefektivnějších forem výuky. Když jsou studenti vtaženi do hry, často si ani neuvědomují, že se vlastně učí. Přemůže je soutěživost a zábava. Hry jsou také výbornou motivací. Studenti se z obavy z prohry a neúspěchu dokonce začnou i učit. Občas bychom měli ale zařazovat do výuky rovněž hry, které jsou také o štěstí a náhodě, aby měli šanci zazářit i ti slabší.


desková hra

Zdroj: Fotka od cvbocholt z Pixabay (CC0)


Pro tento článek jsem připravila 3 obrázkové hry deskové. Jsou určeny zejména pro procvičení slovní zásoby a pravopisu a některé obsahují i prvek "štěstíčka". Hodí se sice hlavně do menších skupinek studentů, ale uplatnění najdou u různých pokročilostí a u všech věkových kategorií.    


Ke všem hrám si můžete stáhnout hrací plány v PDF a také ve formátu PNG pro použití na interaktivní tabuli či v online výuce.


1. Obrázkový had

Pomůcky: herní plán

      figurka pro každého hráče

      hrací kostka


Pravidla: Na začátku hry se všechny figurky postaví na políčko "start". Všichni hráči hodí kostkou a ten, kdo hodí nejvyšší číslo, začíná. Poté se hráči střídají třeba po směru hodinových ručiček. 

První hráč hodí kostkou a postoupí figurkou o daný počet políček. Zůstane stát na políčku s obrázkem. Jeho úkolem bude obrázek správně pojmenovat. Pokud úkol splní, zůstává na místě. Pokud ne, vrací se na místo, odkud v tomto kole vycházel. Pak pokračuje další hráč. Kdo dojde jako první do cíle, vyhrává.


Další varianty:


1. Urči rod / řekni člen - pokud učíte jazyk, ve kterém mají podstatná jména rody, může být součástí hry také uvedení správného rodu nebo členu (ten/ta/to, der/die/das, el/la,...)


2. Slovo napiš - kdybychom chtěli trénovat také pravopis, bude úkolem studentů dané slovo správně napsat. K tomu můžeme využít papíry, tabuli nebo malé stíratelné tabulky a fixy. 


3. Použij slovo ve větě - pokročilejším studentům můžeme hru ještě více zkomplikovat - jejich úkolem bude použít slovo správně ve větě. Důležité je ale hlídat to, aby se věty během hry neopakovaly. Na jedno políčko může totiž během hry vstoupit více hráčů.


4. Řekni 3 věty - tato aktivita představuje ještě vyšší úroveň obtížnosti. Každý hráč totiž musí o daném předmětu nebo zvířeti říct rovnou 3 věty. Věty se opět během hry nesmí opakovat.  


Tip: Pokud jsme během hry pouze mluvili, můžeme po jejím skončení (a uklizení) navázat testem paměti. Úkolem studentů bude napsat na papír co nejvíce věcí, které byly zobrazeny na herním plánu. 



Základní podoba hrací desky:


 Desková hra - obrázkový had

    ke stažení ve formátu PDF a PNG



Hrací deska s bonusovými políčky:

Pro zpestření hry můžeme na hrací desku přidat několik speciálních polí.


Desková hra - obrázkový had 2

    ke stažení ve formátu PDF a PNG


start              Barevná šipka označuje start. Na toto políčko všichni hráči na začátku hry umístí své figurky.
cíl           Vítězný pohár označuje cíl. Je na vás, zda hra skončí tím, že do cíle dorazí první hráč, nebo budou muset cílem projet všichni.
stop           Na políčku STOP hráči nemusí říkat žádné slovo ani větu. Zůstanou tu stát ale trochu déle, v dalším kole nehrajou.
šipka           Černá šipka může hráčům cestu zkrátit. Pokud splní úkol na políčku, kde šipka začíná, můžou ve stejném kole pokračovat po šipce dál na políčko, kam šipka směřuje. Musí ale splnit i úkol na tomto políčku. Pokud ho nesplní, vrací se po šipce zpátky na její začátek.

    


2. Desková hra s flashcards


Pomůcky: herní plán

      flashcards bez textu (třeba ty, které si můžete stáhnout tady na webu,

      dobře poslouží i jiné obrázkové karty, pexeso apod.)

      figurka pro každého hráče

      hrací kostka


Pravidla: Balíček obrázkových karet položíme na hrací desku obrázky dolů. Všechny figurky se postaví na start. Hráči hodí kostkou a hru začíná ten, kdo hodil nejvyšší číslo. První hráč opět hodí kostkou a dojde na políčko, na kterém je jeden z těchto symbolů :

symboly

Hráč si vezme jednu obrázkovou kartu z balíčku a dané slovo musí správně říct (pokud je na políčku se symbolem úst), napsat (symbol tužky) nebo použít ve větě (tečka, vykřičník a otazník). Pokud úkol splní, zůstává na místě. Pokud ne, vrací se na políčko, odkud v tomto kole vycházel. Pak pokračuje další hráč. Vyhrává ten, kdo jako první dojde do cíle. 


Tip: Tuto hru můžete hrát opravdu se studenty všech pokročilostí. Záleží jen na tom, jaké obrázkové karty pro hru vyberete.


Obrázková desková hra 2

        ke stažení ve formátu PDF a PNG


3. Obrázkové pole

Obrázkové pole je zajímavý obrazový materiál, který má v jazykové výuce opravdu široké uplatnění. Tentokrát z něj uděláme deskovou hru.


Pomůcky: herní plán

      figurka pro každého hráče


Pravidla: Hráči postaví své figurky na některé z políček "start" (na jednom startovním políčku může být více figurek). Úkolem hráčů je projít co nejdříve ze startu do cíle (libovolné políčko "finish"), ale svou cestu si vybírá každý hráč sám. Když přijde na hráče řada, může svou figurku posunout o 1 políčko v kterémkoliv směru.


hrací pole


Nesmí vstoupit jen na to pole, kde právě stojí figurka protihráče. Na novém políčku musí obrázek správně pojmenovat (ústně, písemně, popřípadě použít ve větě). Proto si vybere vždy ten, který bude pro něho jednodušší. Pokud hráč úkol nesplní, vrací se zpět na předcházející políčko. Kdo je první v cíli, vyhrává. 


Tip: Tuto hru (podobně jako ty předcházející) můžeme hrát i s větší skupinkou studentů ve formě týmové hry. Hrací plán promítneme na interaktivní tabuli a studenty rozdělíme do dvojic nebo trojic. Na každém kroku se tým musí shodnout a při odpovídání se mezi sebou mohou spoluhráči poradit.


Obrázková desková hra 3

         ke stažení ve formátu PDF a PNG


Další inspiraci najdete třeba na jedné z mých osobních nástěnek na Pinterestu, kam postupně přidávám nové objevy. Pokud máte již nějaké osvědčené tipy na deskové hry, podělte se s námi na sociálních sítích! 


 



Další herní plány ke stažení:


Desková hra - obrázkový had  
     ke stažení ve formátu PDF a PNG  



 

Copyright 2016 - 2024 © obrazkyvevyuce.cz