Hry a obrázkové aktivity

Úvod Články

Testy paměti

aneb Dobře utajené procvičení slovíček


29. 4. 2018 | Iva Benediktová | Hry a obrázkové aktivity

 

V dnešním článku jsem si pro vás připravila 3 typy herních aktivit, které můžete vydávat za "testy paměti". Prověří totiž, jak dobře si kdo pamatuje. Všechny studenty bude zajímat, jak na tom jsou, a že si při tom zopakují slovní zásobu, a dokonce i gramatiku, už je vedlejší ;-)


paměť

  Zdroj: Pixabay.com (CC 0)



1. Klipartový

 

K této jednoduché aktivitě stačí vybrat soubor klipartů (nejlépe 12 - 20), které již studenti dokáží pojmenovat. Z těchto obrázků připravíme jeden větší plakát nebo „slide“ pro promítnutí projektorem, interaktivní tabulí apod., aby jej viděli i studenti ze zadních lavic. K vytvoření slidu stačí jakýkoliv program, do kterého můžeme vkládat obrázky.


Výslednou koláž ukážeme studentům po určitou dobu (doporučuji 30 sekund až 1 minutu v závislosti na zvoleném počtu obrázků). Jejich úkolem je zapamatovat si co největší počet obrázků a zapsat je po zakrytí obrázků na papír. Pokud to pojmeme opravdu jako test, připravíme si i hodnocení pro jednotlivé výsledky. V případě soutěže vyhrává ten, kdo si zapamatoval největší počet slov.

Tato hra se dá hrát i v týmech, kdy po prohlédnutí sepíše každý tým vlastní seznam.


školní potřeby

 

  Zdroj: Pixabay.com (CC 0) 


2. Scéna


Tato aktivita se skvěle hodí také pro procvičování frází a slovní zásoby spojených s popisem polohy a předložek. Pro tento záměr využijeme složitější obrázky, tzv. scény. Jsou to kresby nebo fotografie, které zachycují lidi a věci v určitém prostoru. Studenti si tak nejen musí zapamatovat jednotlivé prvky obrázku, ale také jejich polohu. Po zhlédnutí obrázku pak napíšou jeho popis, co a kde se na něm nacházelo, nebo odpovídají na otázky učitele, např. Kde ležel pes? Co bylo na gauči? Kolik bylo na obrázku lidí? Kdo má nejvíce správných odpovědí, vyhrává.


rodina

 Zdroj: Pixabay.com (CC 0)


 

3. Test s obrázkovými kartami

 

 

V menší skupině studentů je možné pro tuto aktivitu využít i flashcards (obrázkové karty). Ty se rozloží obrázkem nahoru před studenty na zem / na stůl a po určitém čase zase seberou. Učitel je však tentokrát opět rozloží před studenty, ale jednu kartu nechá otočenou obrázkem dolů. Úkolem studentů je vzpomenout si, který obrázek chybí. Kdo jako první uhádne, kartu si ponechá. Poté se karty opět seberou a nově rozloží, ale zase o kartu méně. Tak můžeme pokračovat dál. Vyhrává ten, kdo má na konci nejvíce karet.


 

tipTip: Po aktivitě může následovat diskuze o tom, jak paměť trénovat. Jakými způsoby se studenti učí například slovíčka? Co se jim osvědčilo?


Copyright 2016 - 2018 © obrazkyvevyuce.cz