Obrázkové kostky - Jak si je vyrobit a jak si s nimi „hrát"

Úvod Články

Obrázkové kostky - Jak si je vyrobit a jak si s nimi hrát"


28. 11. 2020  |  Iva Benediktová


Obrázkové kostky rozhodně nejsou jen pro malé děti. Používáte je ve výuce jazyků? 

Pokud ne, měli byste! :-)


Obrázkové kostky



Házení kostkou přináší do výuky prvek náhody, štěstí či smůly. A s tím spojenou i dávku humoru.


Kde obrázkové kostky vzít? 

Velmi populární jsou například obrázkové kostky „Rory´s Story Cubes“, které jsou dostupné v různých variantách podle témat. Jejich autoři i fanoušci sdílejí na svých webech a blozích spoustu aktivit, jak je použít při hraní her s dětmi nebo právě ve výuce jazyků.

story cubes

Oficiální web: https://www.storycubes.com



Obrázkové kostky si ale můžeme také vyrobit sami. Nejjednodušším způsobem je asi lepení papírových kostek. Vytiskneme si předlohu, vystřihneme ji a kostku slepíme. Několik plánů pro obrázkové kostky jsem už rozesílala v Obrázkovém newsletteru. Mnoho jich můžete najít i na internetu. 

Doporučuji například web pro učitele (nejen angličtiny): www.toolsforeducators.com. 

Obsahuje různé aplikace pro výrobu vlastních her a pracovních listů s použitím obrázků ze široké nabídky. A mimo jiné tam najdete právě aplikaci na generování obrázkových kostek. Vyberete si slova, která se mají na kostce objevit (buď psaná, nebo jako obrázek), a systém vám sám vytvoří síť kostky připravenou k vytištění a vystřižení. Hledejte nástroj „Dice maker“.


I když při výrobě kostek použijeme karton, je zřejmé, že papírové kostky (zvláště při práci s menšími dětmi) nemají moc dlouhou životnost. Dalším řešením je podívat se v obchodech s výtvarnými potřebami po kostkách dřevěných nebo plastových (např. Fler.cz). Pak už stačí jen najít pár obrázků (skvěle se hodí například kartičky z pexesa) a kostky polepit.


Obrázkové kostky_plán

   Obrázkový newsletter - září 2020  

 

Hry a aktivity s obrázkovými kostkami

A jak můžeme obrázkové kostky ve výuce použít? Připravila jsem pro vás několik tipů na zábavné herní a konverzační aktivity.


1. Řekni, co vidíš

Učitel nebo jeden ze studentů hodí všemi kostkami najednou. Studenti se poté střídají. Každý si vybere jeden obrázek, který na kostkách padl, a popíšou danou věc pomocí 3 vět.

Např. jablko - To je jablko. Jablko je ovoce. Jablko může být červené, žluté nebo zelené.


 

2. Co začíná na písmeno B?

 Na začátku každého kola řekne učitel jedno písmeno. Jeden student poté hodí všechny kostky, pro tuto aktivitu je lepší mít větší množství kostek. Kdo jako první uvidí obrázek, jehož pojmenování začíná daným písmenem, a slovo řekne nahlas, získává bod. Pokud bude muset slovo napsat i na tabuli, procvičíme navíc pravopis.


3. 1 kostka - 1 věta

Tentorát hází každý student kostkami sám za sebe. Hodí najednou například pěti kostkami. Jeho úkolem je poté použít každé slovo, které znázorňují obrázky na kostkách, v jedné větě. Musí tedy vymyslet alespoň 5 vět. Pokud padnou studentům stejné obrázky, jako měli předtím jejich spolužáci, musí samozřejmě vymyslet něco jiného, věty se nesmí opakovat.


4. Test paměti

Učitel hodí všechny kostky najednou a studenti mají 1 minutu na zapamatování si obrázků, které na kostkách padly. Po minutě se kostky přikryjí a studenti musí říct nebo napsat na papír či na tabuli, jaké obrázky si pamatují. Tuto aktivitu můžeme využít jako úvodní zahřívací hru a následně získaná slova využít pro další práci.


5. Tři v jedné větě

Studenti se postupně střídají v házení tří kostek najednou. Jejich úkolem je vytvořit větu, ve které použijou všechna tři slova, která jim na kostkách padla. Podněcujeme samozřejmě studenty k tomu, aby tvořili kvalitní a smysluplné věty. Někdy se ale absurdním spojením prostě nevyhneme, ale to patří ke hře. Obrázky tady mají velkou výhodu před samotnými slovy, jeden obrázek totiž může být interpretován různými způsoby. Např. obrázek oka = oko, vidět, dívat se 

 

6. Vyprávění příběhu

Každý student si vytáhne ze sáčku jednu obrázkovou kostku. První student hodí kostkou a musí začít vyprávět příběh. Až v jeho vyprávění zazní slovo, které představuje hozený obrázek, pokračuje v házení a vypravování druhý student. Až do vyprávění vloží své slovo, hází třetí student. Takto se postupně ve vyprávění vystřídají všichni studenti.

Tip: Věž z kostek - Během vypravování stavíme postupně hozené kostky na sebe tak, aby byly na jedné straně vidět popisované obrázky. Každý další vypravěč přidá na „věž" další kostku. Vyprávění skončí, až kostky spadnou.


7. Vyprávění příběhu - jen 1 kostka

V této aktivitě bude každý student vyprávět svůj vlastní příběh. Každý si vytáne ze sáčku jednu obrázkovou kostku. Jeho úkolem je poté vyprávět příběh, ve kterém použije motivy ze všech šesti stěn kostky.


8. Spisovatel 

U pokročilých studentů můžeme podobným způsobem rozvíjet vypravěčské dovednosti a kreativní psaní. Příběh tentokrát nebudou říkat, ale psát. Budou tak mít víc času na přípravu. Budeme potřebovat zhruba 6 až 10 kostek. Každý student hodí všemi kostkami najednou a jeho úkolem pak bude napsat text, ve kterém budou obsažena úplně všechna znázorněná slova. Hozené kostky si může vyfotit mobilním telefonem, aby mohl kostkami házet další student. Fotku pak může k textu i přiložit, aby byl důkaz, že úkol splnil.

 

9. Kdo je lepší vypravěč? 

V této variantě se hodí kostky jen jednou a všichni studenti musí vymýšlet příběh podle stejných obrázků. Na závěr se příběhy přečtou, porovnají a vybere se ten nejlepší, nejzábavnější, nejkratší, nejdelší, nejzajímavější apod. 

 

10. Časování sloves

Obrázkové kostky můžeme využít dokonce pro procvičování gramatiky. Já osobně ráda využívám fakt, že kostka má šest stěn, stejně jako máme 6 slovesných osob, respektive 3 osoby v jednotném i množném čísle. Mám tedy jednu kostku, na jejíž stěnách jsou napsána slova "já, ty, on, my, vy, oni", a druhou s obrázky představujícími různé aktivity. Studenti hází oběma kostkami najednou a musí utvořit správný tvar slovesa, např. já + oko = já vidím; on + telefon = on telefonuje.

 

11. Množné číslo a slova pomnožná

Další gramatické téma, které můžeme s kostkami procvičit, jsou slova pomnožná. Budeme potřebovat opět 2 kostky - jednu klasickou s čísly 1-6, druhou obrázkovou s obrázky předmětů, jejichž označení patří mezi slova pomnožná (v češtině to jsou například nůžky, hodinky, brýle, kalhoty apod.). Na obrázkové kostce můžeme namíchat i slova „normální“ se slovy pomnožnými. Student hodí obě kostky najednou a musí říct správně, kolik daných věcí má. Zní to jednoduše, ale například v češtině je počítání věcí opravdu oříšek. Mám jednu knihu, dvoje hodinky, pět tužek, troje kalhoty, šest rohlíků, čtvery brýle… 

 

 

Tip: Obrázkové kostky v digitální podobě

Pokud nechcete nic vystřihovat nebo lepit a nechce se vám ani běhat po obchodech s hračkami, můžete využít obrázkové kostky v digitální podobě. Existují weby a mobilní aplikace, ve kterých je simulován hod obrázkovými kostkami. Tyto weby a aplikace se skvěle hodí také pro online výuku.

Vyzkoušejte například stránku eslkidsgames.com/esl-story-dice-online, kde házíte pěti nebo devíti kostkami, nebo mobilní aplikace „Story Dice“ či „Story Dice – Storytelling“.


Obrázkové kostky

eslkidsgames.com/esl-story-dice-online



Pinterest.com

Spoustu dalších nápadů na výrobu kostek a na výukové aktivity s nimi najdete na mé nástěnce na Pinterest.com, kde už je pro vás nějakou dobu sbírám.


Copyright 2016 - 2021 © obrazkyvevyuce.cz