Obrázky v dalších fázích výuky

Úvod Články

Jak rozdělit studenty do týmů

aneb Konec všem hádkám


24. 2. 2018 | Iva Benediktová | Obrázky v dalších fázích výuky

 

Taky rádi hrajete se studenty nejrůznější hry nebo připravujete originální konverzační aktivity, ale nesnášíte ten okamžik, kdy musíte studenty rozdělit do týmů? Buď to uděláte sami a studenti protestují, nebo to necháte na nich. Pak se začnou dohadovat nebo vytvoří ty stejné skupinky jako vždycky. Ale když mají pracovat dva kamarádi dohromady, jde často výuka stranou. Chce to změnu. Ideální je zavolat na pomoc náhodu...a obrázky :-)


skupinová práce


Samotné rozdělování lze totiž pojmout kreativně, zábavně a i při něm si studenti mohou procvičit své jazykové dovednosti.


Rozdělujeme do dvojic

1. Dva stejné obrázky

- potřebujeme karty třeba z pexesa nebo 2 stejné flashcards

Každý student si vylosuje jeden obrázek (např. mrkev) a jeho úkolem je najít spolužáka, který má stejný obrázek (také mrkev). Nikdo svůj obrázek nesmí ostatním ukázat a všichni musí mluvit jen cílovým jazykem. Pro pokročilejší studenty si připravíme karty jen s jedním tématem - např. psy, ale různých ras a barev. Studenti tak musí psy detailně popsat, aby měli jistotu, že mají přesně toho stejného.

Ukázat obrázky si mohou studenti až v samotném záměru pro kontrolu. Vlastně druhou kotrolu. První kontrolou je to, že se vůbec všichni studenti spárujou.


Jako bonus k tomuto článku jsem si pro vás připravila originální PONOŽKOVÉ PEXESO. Využijete ho hlavně ve výuce pokročilých studentů. Na všech kartičkách jsou ponožky, ale každá má jinou barvu a jiný vzor. Myslím, že tuhle aktivitu nebude těžké originálně a zábavně uvést. Kdo z nás nikdy nehledal druhou ponožku do páru, že? :-D


ponozkove pexeso


2. Obrázky, které spolu věcně souvisejí

V tomto případě nejsou dvojice obrázků úplně stejné, ale předměty na nich zobrazené mají nějaký vztah.

např. slepice + vejce              motýl + květina

fotbalista + míč                     nůž + vidlička

čaj + citron                           vlajka ČR + pivo

noha + bota                          pes + bouda 

Každý student si opět vylosuje jeden obrázek. Postupně obchází všechny spolužáky a ptá se jich, jaký obrázek mají, a diskutují o tom, jestli je mezi jejich obrázky nějaká souvislost. Na závěr všechny dvojice danou souvislost vysvětlí ostatním. Důležité je, aby všichni svoji dvojici našli. Pokud obrázky posledních dvou studentů nesedí, musí opět obejít všechny spolužáky a najít správné řešení, případně o něm diskutují všichni společně.


Zvláštním případem věcné souvislosti jsou protiklady. Ty se dají využít například u přídavných jmen - malý x velký, nový x starý, lehký x těžký...


3. dvojice jazykové (pro pokročilé studenty)

V tomto případě nejde ani tak o to, jakou věc obrázky znázorňují, ale o to jaké SLOVO. Připravíme si dvojice obrázků, které znázorňují slova začínající stejným písmenem, obsahující stejnou hlásku, mající stejný počet písmen, patřící k určitému deklinačnímu typu...apod. Vždy ale volíme jen jednu kategorii pro všechna slova a studentům ji předem vysvětlíme, aby věděli, na co se při hledání zaměřit. Na závěr vše samozřejmě zkontrolujeme. Tato aktivita se hodí pro hodiny zaměřené na gramatiku nebo fonetiku, protože pak můžeme s hledanými slovy dále pracovat.


4. Dvě poloviny jednoho obrázku

Tentokrát nám stačí pouze jeden výtisk každého obrázku, který rozstřihneme napůl. Studenti pak musí najít spolužáka, který má chybějící polovinu. Ideálně opět pouze na základě slovního popisu. Jako první následnou aktivitu zařadíme popis toho, co společný obrázek znázorňuje, ostatním spolužákům.


tipTip: Pokud máte ve třídě lichý počet studentů, připravte si rovnou jednu trojici obrázků. Vyhnete se tak dalšímu dohadování, ke komu se má přebývající student přidat.



Rozdělujeme do trojic, do čtveřic...

1. Tři (čtyři) stejné obrázky

První varianta je úplně stejná jako pro rozdělování do dvojic. Jen je trošku složitější sehnat větší počet stejných obrázků. Dobře poslouží například dvě stejná pexesa, nakopírované flashcards nebo obrázková razítka.


tipTip: Pokud hrajete nějakou hru pro více týmů, je výhoda, když každý tým má nějaké jméno. Vymýšlení jmen bývá taky problém. Buď studenty nic nenapadá, nebo se neshodnou. Proto můžeme pojmenovat tým podle toho obrázku, díky kterému se našli.


2. Obrázky, které spolu věcně souvisejí

I tuto variantu můžeme využít pro početnější skupinky. Tentokrát mohou obrázky patřit k určitým tematickým skupinám - např. ovoce, nábytek, oblečení, zvířata, jídlo...atd.


3. Na začátku všeho je řada

Dobrým výchozím bodem pro rozdělování studentů do skupin je vytvoření řady, ve které pak studenty snadno rozpočítáme. Řadu můžeme vytvořit opět pomocí obrázků. Každý student si vylosuje obrázek a jeho úkolem je najít svoje místo v řadě, kde jsou obrázky seřazené podle abecedy. Tzn. že na prvním místě stojí student s obrázkem "auta" a na posledním student se "zebrou". Vaším úkolem je pak vše zkontrolovat a odpočítat studenty po třech nebo po čtyřech do skupin.

Zadání můžeme podle pokročilosti studentů ztížit. Řadit se mohou podle druhého písmene, podle posledního písmene...apod.


školka

Zdroj: Pixabay.com (CC 0)

Nestejně velké skupiny

Při některých aktivitách nepotřebujeme stejně velké skupiny. V tom případě využijeme několik obrázků, které rozmístíme po třídě. Studentům pak dáme za úkol stoupnout si k obrázku, který se jim nejvíce líbí, který zachycuje jejich oblíbenou věc nebo naopak v nich vzbuzuje negativní pocity. Jednotlivé skupinky pak budou o svých názorech diskutovat a prezentovat je ostatním. Motivy obrázků můžeme zvolit cíleně vzhledem k tématu lekce a použít tak rozdělení jako úvodní zahřívací aktivitu.


A jak rozdělujete studenty vy? Pokud máte nějaké osvědčené aktivity, sem s nimi! :-)


Bonus ke článku:


ponozkove pexeso




Copyright 2016 - 2018 © obrazkyvevyuce.cz