5 originálních aktivit s flashcards

Úvod Články

5 originálních aktivit s flashcards


23.6.2016 | Iva Benediktová


"Ukážu ti kartu a ty mi řekni, co na ní je." To je nejčastější využití flashcards. Jednoduché a rychlé procvičení slovní zásoby. Obrázkové karty můžeme ale použít při spoustě dalších her a výukových aktivit. Pomocí jednoho balíčku karet můžeme procvičit nejen slovní zásobu, ale například také gramatiku, pravopis nebo poslech. Dnes představím alespoň pět z těchto aktivit. U všech z nich můžete využít i flashcards z Obrázkového newsletteru :-)

1. Napiš a pošli dál

Snadný a svižný způsob, jak zopakovat psanou podobu probrané slovní zásoby se všemi studenty najednou.


Pomůcky: obrázkové karty, které jsou očíslované, např. v levém horním rohu mají číslo; karet by mělo být alespoň tolik, jako je studentů ve skupině


Průběh: Touto aktivitou vyzkoušíme jednoduše ze slovíček celou třídu. Každý student si připraví tužku a papír a dostane na stůl jednu flashcard obrázkem dolů. Otočí ji až v momentu, kdy učitel řekne „Start!“. Poté učitel hlídá čas a každých cca 20 sekund dá pokyn k tomu, aby studenti poslali svoji kartu spolužákovi. Napíší si vždy číslo a slovíčko, které popisuje daný obrázek. Po dalších 20 sekundách opět posílají dál. Na závěr si celá třída zkontroluje výsledky.

 


2. Řazení obrázků podle poslechu


Pomocí této aktivity rozvíjíme u studentů schopnost rozpoznat konkrétní slova v souvislém mluveném projevu.


Pomůcky: stejné sady karet, které představují slova objevující se v připraveném poslechu (monologu, dialogu nebo třeba písni)


Průběh: Každý student (každá dvojice) dostane sadu karet. Úkolem je seřadit obrázky podle toho, v jakém pořadí zaznějí v nahrávce. V úvodu aktivity může proběhnout diskuze, jaká konkrétní slova mohou obrázky znázorňovat, na co se tedy při poslechu zaměřit a o čem by to mohlo celé být. Při přípravě aktivity je třeba dát pozor na slova, která se opakují, např. v refrénu, což by mohlo studenty zmást a zkomplikovat následnou kontrolu.



Obrázkové karty pro výuku jazyků

      Zdroj: Pixabay.com

3. Variace na kimovku

Variace na oblíbenou "Kimovu hru", při které procvičíme nejen slovní zásobu, ale i paměť.


Pomůcky: 12 – 15 flashcards


Průběh: Karty rozložíme před studenty a necháme jim asi 2 minuty na prohlížení. Studenti si snaží zapamatovat co nejvíc obrázků. Poté karty sebereme a jednu dáme stranou (jen učitel ví, kterou). Poté opět karty rozložíme před studenty. Bod získává ten, kdo jako první řekne, která karta chybí. Kartu si může ponechat. Vyhrává student, který má po vybrání všech karet nejvíce bodů.


4. Plácni kartu

Tato hra se hodí hlavně pro menší žáčky, dají při ní průchod své soutěživosti.


Pomůcky: 20 - 30 flashcards s obrázky bez textu


Průběh: Karty rozložíme doprostřed stolu, kolem kterého sedí hráči (jednotlivé obrázky se mohou i opakovat). Pak učitel řekne jedno slovo a hráč, který jako první položí ruku na příslušnou kartu, vyhrává a má bod. Více stejných karet se hodí například, když máme ve skupině větší počet hráčů. Rozmístíme karty rovnoměrně, aby na ně mohli všichni dosáhnout. Postupně, jak karty ubývají, je rovnáme do středu stolu, aby k nim měli všichni přístup. Případně je můžeme občas promíchat. Nejlepším výchozím bodem je pozice, kdy mají hráči obě ruce položené dlaněmi na stole nebo jednu ruku za zády, aby se nepokoušeli „švindlovat“ a zabírat si karty ještě před vyslovením hledaného pojmu (určitě to znáte :-).



výukové aktivity s obrázkovými kartami

Zdroj: Pixabay.com

5. Co vás napadne jako první?

Jednoduchá hra, která rozvíjí kreativní myšlení a posiluje týmového ducha, hraje se ve dvojících.


Pomůcky: obrázkové flashcards s nejrůznější tematikou


Průběh: Tato hra je určena pro dvojice. Dvojice hráčů si vylosuje jednu kartu a po zhlédnutí obrázku musí každý z dvojice napsat slova, která ho při pohledu na obrázek napadnou (je vhodné dát časový limit nebo omezit počet slov, např. maximálně sedm slov). Na závěr se spočítají shodná slova a přesně tolik dostane dvojice bodů. Tato hra je výborná na procvičení slovní zásoby a také psané podoby slov. Proto je vždy dobré stanovit předem, zda slova musí být správně napsaná nebo zda se některé chyby tolerují. Učitel také musí upozornit hráče, zda bude počítat slova, která se budou lišit např. v čísle, rodě, pádě, v případě sloves v osobě nebo času atd., jako odlišná nebo zda je bude počítat jako jedno slovo.


Bonusy ke článku:


věci denní potřeby - výukové karty

     oblečení - výukové karty     šablona flashcards

 


Uložit

Uložit

Uložit

Copyright 2016 - 2018 © obrazkyvevyuce.cz