3 aktivity pro vaše úlovky z fotobank

Úvod Články

3 aktivity pro vaše úlovky z fotobank

 


11.8.2016 | Iva Benediktová


1. Brainstorming

Brainstorming neboli „mozková bouře“ je často používaná metoda rozvoje kreativního myšlení. Princip je jednoduchý – napsat úplně vše, co vás v daný moment napadne jako možné řešení určitého problému. Teprve poté výsledcích přemýšlíme, hodnotíme je a dále s nimi pracujeme.

Nejčastěji tuto techniku používám na začátku hodiny k aktivizaci studentů a k oprášení jejich slovní zásoby. Fotografie jsou ideálním podnětem. Stačí jedna velká „připíchnutá“ na tabuli nebo promítnutá projektorem na stěnu.

Úkolem studentů je napsat co nejvíc slov, která je napadnou při pohledu na obrázek. Hlavní ale je vysvětlit studentům, že nemusí psát pouze věci, které na obrázku přímo vidí. Měli by se pokusit popsat také to, jak na ně obrázek působí, co cítí, co jim připomíná a jaké asociace v nich vzbuzuje. Tato aktivita se proto skvěle hodí pro procvičení slovní zásoby, která se jinak prezentuje docela obtížně, a to abstraktních slov. Ta se týkají pocitů, dojmů, myšlenek nebo charakterových vlastností. Využití obrázků při tomto typu aktivit má obrovskou výhodu před textem – obrázek sám o sobě vzbuzuje pocity mnohem silněji. Základem je samozřejmě výběr dostatečně emotivního obrázku.


Na Pixabay.com jsem našla třeba takovýhle:


Využití fotografií ve výuce jazyků

Zdroj: Pixabay.com

A to jsou slova, která nás při pohledu na něj asi napadnou:

vojáci, armáda, padák, letadlo, parašutista, výsadkář, let, skok, nebezpečí, výcvik, odhodlání, odvaha, risk, adrenalin, smrt, vykročení, svoboda, volnost, mise, úkol, uniforma, přilba, rychlost, dopad, otevřít

 

Cílem aktivity je získat slova pro další práci. Porovnáme výsledky studentů a zapíšeme všechna slova nebo jen ta, která se často opakovala. (Rozhodně není dobré dělat z brainstormingu soutěž o to, kdo vymyslí nejvíce slov. Studenti pak vymýšlí i věci, které s obrázkem vůbec nesouvisí, a těžko jim to pak můžeme dokázat. Jak třeba víte, že ten vlevo právě nemyslí na vychlazenou dvanáctku a guláš s šesti?)

 

Tipy na navazující aktivity:

Tento obrázek se nám hodí například při uvedení do tématu profese. V úvodní diskuzi použijeme slova z brainstormingu. – „Znáte ještě nějaká jiná nebezpečná povolání?“ „V jaké jiné práci lidé také riskují svůj život?“ „Jaké vlastnosti musí mít člověk, který pracuje v armádě? Máme je na tabuli? - Odvaha.“ „V jakých dalších profesích nosí lidé uniformu?“ „A mohla by být výsadkářem i žena?“

 

Brainstorming také ráda používám před prací s textem. Pokud chci se studenty rozebírat článek o skákání padákem (nebo o armádě atd.), díky této metodě připomenu důležitá slova. Studenti tak budou článku rozumět napoprvé mnohem lépe. Úplně stejně vše funguje i s poslechem.

 

2. Obrázkové komunikační karty

 

Pomocí jakéhokoliv textového nebo grafického editoru (MS Word, LibreOffice Writer, Windows Malování, Inkscape, Gimp, Adobe Illustrator...atd.) si můžeme jednoduše vytvořit obrázkové komunikační karty, které využijeme vždy, když budeme chtít věnovat lekci konverzaci, když uděláme za horkého letního dne lekci v parku nebo na školní zahradě, když bude potřeba „zabít“ posledních 10 minut před zvoněním nebo když půjdeme nečekaně suplovat. Určitě vás ale napadnou i jiné příležitosti.


Takže jak na to?

Z fotobanky si stáhneme potřebné fotografie. Měli by na nich být lidé v zajímavých situacích a vypjatých emotivních scénách (o tom se vždy dobře povídá). Fotografie si postupně vložíme do editoru a ke každé fotografii připíšeme několik otázek v cílovém jazyce. Pro méně pokročilé studenty přidáme i pár klíčových slov, která nemusejí všichni znát. „Technicky zdatnější“ učitelé si vše hezky orámují, aby po vytištění věděli, kde karty rozstříhat, a měli tak všechny karty stejně veliké. (Těm méně zdatným určitě rádi pomůžou děti nebo manžel :-) ) No a pak už jen vytisnout a rozstříhat. Pokud chcete zaručit opravdu dlouhou životnost, můžete si nechat karty zalaminovat.


Pro inspiraci jsem připravila 2 příklady, jak takové karty mohou vypadat:


Komunikační karta pro jazykovou výuku Komunikační karta pro jazykovou výuku 2

 

Při výuce si každý student vylosuje jednu kartu a snaží se odpovědět na otázky. Občas zapojíme do diskuze i ostatní studenty, aby udržovali pozornost a aby měli možnost také vyjádřit svůj názor.

 

3. Nejvtipnější hláška

 

Tato aktivita si žádá více času na přemýšlení, proto ji doporučuju využít jako zábavný domácí úkol. Stačí k ní několik fotografií lidí v nevšedních situacích a kousek papíru, tužka a nůžky pro každého studenta. Postupně studentům promítneme jednotlivé fotografie (přišpendlíme je na nástěnku nebo umístíme na třídní web, aby je mohli mít vždy na očích). Jejich úkolem pak bude vymyslet vtipný komentář a vepsat jej do vystřižené komiksové bubliny, jako by to říkala jedna z postav.


Studenti si mohou vybrat jen jednu fotografii nebo i více. Můžeme vždy každému studentovi jednu určit nebo nechat na výběr. Vymýšlení vtipných poznámek je pro někoho velmi těžká práce, takže nemůžeme být moc nároční. Na závěr ve třídě zorganizujeme soutěž „o nejvtipnější hlášku“ nebo pro pobavení ostatních prezentujeme výsledné práce na školní nástěnce.


Abyste si tuto aktivitu sami vyzkoušeli, čekám na vaše nápady ;-)


Využití fotografií ve výuce jazyků

Zdroj: Pixabay.com

 



Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Copyright 2016 - 2018 © obrazkyvevyuce.cz